Tips til raske grønnsaker

grønnsaker.jpg

Tips og idéer til raske grønnsaker fra åkeren

Kaldt

  • Sukkererter finhakkes med stangselleri, persille, vårløk eller annet grønt
  • Agurk, persille, sitronsaft, olje og mynte hakkes sammen og trekker en stund.
  • Ertepesto av frosne erter, pinjekjerner, parmesan el.l., mynte, olivenolje, salt og pepper
  • Strimlet rødkål med valnøtter og appelsinsaft, appelsinbiter, evt ingefær, kanel, kardemomme, vanilje og nellik
  • Coleslaw: strimlet kål, revet gulrot, sitronsaft, chilipulver, majones, evt rømme
  • Salsa: cherrytomater, hvitløk, lime, ingefær, fersk koriander, grønne bønner, sukkererter, sesamolje, vårløk
  • Salat av finstrimlet fennikel, appelsin og granateple og olje med fersk oregano
  • Råkost av revet rødbete, gulrot, eple med sitronsaft
  • Blomkålris av revet blomkål, pastinakk og evt finhakkete cashewnøtter, olivenolje
  • Rødkålsalat med nøtter, kokos, lime, rapsolje, salt og pepper
  • Asiatisk kålsalat av rødkål, spisskål, eple, rødløk, koriander, sesamolje, eddik, soyasaus, ingefær, salt og pepper
  • Bruk blader fra kål, blomkål, savoykål, kinakål osv som wraps eller vårruller.

Varmt

  • Skjær skrelte rå rødbeter i tynne skiver og legg i langpanne med litt olje og chèvre eller annen ost på. Bak på middels varme til de er myke og osten er smeltet.
  • Spinat surret i smør/olje med hvitløk og pepper.
  • Aspargesbønner med parmesanost, salvie og olje.
  • Wok gulrotstaver, paprika, squash, sukkererter, brokkoli, blomkål, vårløk, cherrytomater, løk, babymais, aspargesbønner
  • Ovnsbakte cherrytomater, med basilikum, timian eller oregano
  • Ovnsbakt paprika, squash, tomat - skjær i skiver, ha på olje og resten gjør seg selv.
  • Brokkolimos, blomkålmos, sellerirotmos eller blandet rotmos
  • Hakket purre stekt myk og gyllen og tilsatt rømme og pepper
  • Knollfennikel kokt i appelsinjuice
  • Eple og løk surret i karri
  • Bakte hele løk med timiansmør (tar en time, men gjør seg nesten selv)
  • Rosenkål kokes og serveres med revet ost og valnøtter
  • Rosenkål kokes 10 min, hell av vannet og tilsett litt fløte, la putre litt.
  • Surr purre, løk, paprika og sjampinjong litt i panna
  • Wok: squashterninger, hakket hvitløk, sesamolje og sesamfrø
  • Gulrotstaver surret i smør eller olje og hvitløk, tilsett litt honning til slutt og rør.
  • Ovnsbakte grønnsaker vendt i soyasaus, appelsinsaft, sesam- eller olivenolje og honning før baking.
  • Ovnsbakte pastinakkstaver med sesamolje og ristede sesamfrø

Tips og linker

Ha gjerne saften av en halv sitron over grønnsaker - det fremhever smaken og reduserer behovet for salt. Det samme gjør urter.

Prøv deg frem til du finner en kjempegod dressing eller dip du kan bruke til mange slags grønnsaker og salater. Lag en stor porsjon som alltid er klar i kjøleskapet.

http://www.greenkitchenstories.com/recipe-index/

http://www.veganmisjonen.com/p/arkiv_9685.html

https://www.sanabona.no/oppskrifter/

https://lisevonkrogh.wordpress.com/

https://www.frukt.no/

http://www.thorbjorg.dk/din_vitalitet/opskrifter/kategori/salater

Sjekk her for raskt tilbehør som gjør måltidet sunnere: http://www.klikk.no/mat/spise/article782248.ece